Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operaslágerek Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operaslágerek Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operaslágerek Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operaslágerek Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Köztudomású,
hogy a primadonnáknak nincsen életkora. Sokszor pályájuk virágba
borulásától fogva gondosan titkolják valós születési évüket. Először
fiatalítják magukat, majd olykor egy csendes váltással egyszeriben
megöregednek, a rajongók pedig szakadatlanul csodálkozhatnak: istenített
művésznőjük legyőzte az Időt is! Misura Zsuzsa sohasem volt primadonna,
a szó klasszikus értelmében. Nem álltak sorban előadása után az
autogram-kérők, nem pompázott agyonretusált fotója női magazinok
címoldalán, nem osztott főzési tippeket bulvárműsorokban. De nem is
épített maga köré légvárakat, mindig a földön járt. Az énekesnő szó
nemcsak egy tartalom nélküli bejegyzés a munkakönyvében, hanem egy
hosszú és göröngyös út alatt megszerezett jogos elismerés. Amíg mások a
sikeres zeneakadémiai vizsga napjától az Operaházban próbálgathatták
szárnyaikat, Misura a Bartók konzi elvégzése után majdnem egy évtizedet
az Állami Népi Együttes énekkarában töltött. Legendás csapat énekelte
akkoriban száz-számra az Ecseri lakodalmast, olyan későbbi
magánénekesek, mint Pelle Erzsébet, B. Nagy János, Hormai József vagy
Perencz Béla voltak az együttesben. Misura első nagy lehetőségét
1972-ben kapta, amikor is akkori mesterének, Réti Józsefnek ajánlására
elénekelhette a Verdi Requiem szopránszólóját a Zeneakadémián. A
kiugrási kísérlet sikeresnek bizonyult, a következő évadtól az Operaház
is tagjai közé fogadta. Az énekkarba. Jöttek sorra a meghallgatások,
utána a bizottsági mosolyok. De évekig nem történt semmi.
Aztán
1980-ra részben nyugdíjba vonult, részben rendszeresen külföldön
énekelt vezető énekesnőink zöme. Több előadás veszélybe került, mert nem
volt a házban potenciális főszereplő. A bolygó hollandi, Ernani.
Eszükbe jutott Misura a szoprán kettőből. És Misura kész szereptudással,
több főszereppel a torkában jött és győzött. Mögötte állt az egész
énekkar, drukkolt, együtt lélegzett vele. Ő lett az első, akinek
sikerült kikerülni a kórusból és nagy ívű szólista karriert befutni.
Pályafutása alatt a színpadon mindig hátában érezhette az erőforrást,
volt kollégái szeretetét. Sorra jöttek a főszerepek, melyeket korábbi
gazdáik magukra hagytak, vagy éppen kioszthatatlanok voltak: Turandot,
Szilágyi Erzsébet, a Trubadúr Leonórája (Tokody Ilona mellett), Requiem
(premier Giuseppe Patanéval), Tosca, Az álarcosbál Ameliája. Repertoár
énekesnő lett, aki hetente legalább egyszer fellépett – húsz éven
keresztül. Sőt, az 1980-as évek elején Szegedre is leszerződött, hogy
nyugodt műhelymunkával nagy szériában olyan szerepeket énekelhessen
melyekre Pesten épp nem adódott lehetősége. Két fontos művészi
találkozás köthető a Tisza parti városhoz. Oberfrank Géza művészi
vezetőként és karmesterként próbálta megújítani Vaszy Viktor árván
maradt együttesét. Kerényi Miklós Gábor pedig szárnypróbálgató
rendezőként megtalálta Misurában azt a bármit elénekelni képes drámai
szopránt, aki értő rendezői kézben eddig zárt lelkének finom árnyalatait
is meg tudta mutatni a színpadon. Hármuk találkozásából országos hírű
Bolygó hollandi és Macbeth előadás született.
Misura
Zsuzsa élete legnagyobb lehetőségét Petrovics Emiltől kapta, amikor a
főigazgató 1988-ban rábízta Molnár András partnereként a Trisztán és
Izolda címszerepét. Egy év tanulás és számos lemondás után vehette
birtokba a legnagyobb Wagner szoprán szerepet. Ez volt élete első nagy
pesti premierje, s ezzel az alakításával foglalta el helyét az Operaház
vezető művészei között. A közönség és a sajtó is ekkor csodálkozott rá,
hogy micsoda művészt rejtegetett eddig a Ház. A következő évtizedben
sorra jöttek a nagy alakítások: Vénusz és Erzsébet a Tannhäuserben,
Abigél a Nabuccóban, Gioconda, Aida és a Mózes Sinaidéje Gardellivel,
Erzsébet királyné a Don Carlosban, Santuzza, és a Siegfried
Brünnhildéje. Operaházi tagságának huszadik jubileumát olyan önálló
esttel ünnepelte, mint előtte senki. Legkevesebb szerepeiből adott elő
egy válogatást, több mint egy órát énekelt egyedül, az operairodalom tíz
hírhedten nehéz áriáját a Turandot részletével koronázta meg. Egy
aktuális évad-főzeneigazgató nem sokkal huszonötödik jubileuma után,
méltatlanul, búcsúelőadás nélkül , csendben nyugdíjazta a színház egyik
vezető művésznőjét.
Új korszak kezdődött Misura Zsuzsa életében. Már korábban is jelentkeztek nála kollégák, hogy segítsen nekik bizonyos énektechnikai problémákban, majd fokozatosan gyűltek köré ifjú énekes-növendékek is. Lassan kialakult egy „Misura-istálló”, ahol a tanárnő nem csak tanárnő lett, hanem annál sokkal több: egyfajta növendékeit óvó-figyelő tyúkanyó. Márpedig Misura Zsuzsától van mit tanulni. Kevés énekes építette fel ennyire tudatosan a karrierjét. Ha nem lett volna kikezdhetetlen énektechnika birtokában valószínűleg már az Állami Népi Együttesben elmegy a hangja. Ezzel szemben még utolsó aktív évében is csodálni való Abigélt énekelt Sólyom-Nagy Sándor Nabuccója mellett. A technika természetesen csak egy csontváz, amire épülhet a művészet. Misura Zsuzsát egészen egyedi hangszíne is megkülönböztette fachtársai közül. Szopránja világos színű volt, egyedi éllel, mely a leghatalmasabb zenekarokon is fölényesen átvitte. Hangja sohasem nehezült el, a Gioconda végén könnyedén koloratúrázott, a Turandot utolsó felvonásában olyan puha pianókat mert énekelni, mint kevesen. Misura nem fiatal lányként kezdett főszerepeket énekelni. Talán ezért hősnői sem voltak fiatal lányok. Alakításait mindig egyfajta kortalanság lebegte körül. Sentája talán évtizedek óta várta a Hollandját, Erzsébetje Tannhäusert. Ezekkel a problémákkal egyszerűen nem törődött, szerepeit elsősorban a kottából építette fel, pontosan látta magát kívülről, ezért a színpadon gondosan kerülte a naturális eszközöket. Egy Misura előadáson mindig nyugodtan hátra lehetett dőlni és élvezni ránk zúduló a csodálatos hangot. Jó volt hallgatni! A hanglemezcégek, sokakhoz hasonlósan őt sem foglalkoztatták, egyetlen cd-jét saját maga jelentette meg. Nagy jubileumi koncertjének anyagából kosztümös tv filmet forgattak. A film végén, a stáblista közben a művésznő látható, ahogy egy-egy elrontott áriafelvétel alatt jóízűt káromkodik. Misura Zsuzsa maga tette be ezt a csavart a filmbe, ha csak pár kocka erejéig, de meg akarta örökíteni a művésznő az embert is. Nem primadonna, hanem kiváló művész. Ma születésnapja van, Isten éltesse sokáig!
Fotók: Operaház Archívum
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Kertesi Ingrid 30. operaházi jubileumára
40 éves jubileum.Ötvös Csilla
Elhunyt Cristina Deutekom
Vámos Ágnes "Csak a szépre emlékezem"