Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operaslágerek Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operaslágerek Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operaslágerek Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operaslágerek Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mario Lanza.
1921. január 31-én született Philadelphiában Mario Lanza olasz származású amerikai énekes, a múlt század első felének legnagyobb tenorja.
Alfredo Arnold Cocozza olasz bevándorlók gyermekeként látta
meg a napvilágot. Anyjának gyönyörű hangja volt és énekesnői karrierről
álmodott, de ura kijelentette: férjes asszonynak semmi keresnivalója a
színpadon. A zenei tehetséget fiuk örökölte, aki öt évesen már együtt énekelt a
családi gramofonon felhangzó Caruso-lemezekkel.
A középiskolából kimaradt és a családi boltban dolgozott, de nem hagyott fel az
énekléssel, különóráit anyja mellékállásából fedezték. Serge Koussevitzky
karmester egy meghallgatáson felfigyelt csodálatos hangjára és beajánlotta
ösztöndíjasnak az elit Berkshire Music Centerbe.
Mario Lanza (művésznevét anyja, Maria Lanza iránti tiszteletből vette fel) első
fellépése 1942. augusztus 7-én volt, Fentont alakította Nicolai: A windsori víg
nők című vígoperájában. Az ígéretesen induló karriert a második világháború
szakította félbe: Lanza a légierő művészeti alakulatához került, ahol
uniformisban és a fronton, katona hallgatóságnak kellett énekelnie.
Leszerelése után, 1945 áprilisában elvette egy bajtársa húgát, a házasságból
négy gyermek született. Lanza egy évig csak rádióban és koncerteken énekelt, miközben
a legendás Beniamino Gigli énektanáránál képezte magát. A fiatal tenor annyira
komolyan vette a tanulást, hogy tapasztalatlanságára hivatkozva nem vállalta el
Verdi Rekviemjét, pedig a zenekart Toscanini vezényelte volna.
1947-ben aztán két már befutott énekes társaságában Bel Canto trió néven
turnéra indult, s az 1947. augusztus 28-i, hollywoodi koncert fordulópontot
jelentett életében. A nézőtéren ott ült Louis B. Mayer, az MGM filmstúdió
mindenható elnöke, akit lenyűgözött a hatalmas hangú és jóképű fiatal tenor. A
filmmogul ott helyben olyan ajánlatot tett, amit nem lehetett visszautasítani: Lanza
hét évre leszerződött a stúdióhoz, és egy lemezszerződést is aláírt.
A forgatás megkezdése előtt még maradt ideje, hogy a New Orleans-i operában Pinkertonkéntt
lépjen fel a Pillangókisasszonyban. (Érdekesség, hogy az operasztárok
legnagyobbjai által istenített tenor életében összesen két szerepet énekelt a
színpadon.)
Már első filmje, Az éjféli csók nyomán meredeken emelkedett ismertsége, de a
siker csúcsaira az 1951-ben bemutatott, A nagy Caruso röpítette. Lanza
elképesztő átéléssel és muzikalitással személyesítette meg gyermekkora
bálványát, abban az évben ez volt a világ legjobban jövedelmező filmje. Lanza
szupersztár lett, jóval azelőtt, hogy a szó egyáltalán megszületett volna:
"Caruso turnéján" rajongók ostromolták, arcképe megjelent a Time
magazin címlapján.
Amerikán végigsöpört a Lanza-láz, első énekesként ő kapott
aranylemezt a klasszikus és a pop kategóriában is. Hajlékony, jellegzetes olasz
tenorja kitűnően érzékeltette a hősi szárnyalást és a bensőséges lírai
érzelmeket egyaránt. A színésznek is tehetséges Lanza a laikus közönséget és a
szakmát is elbűvölte, a szakmailag közismerten szigorú Toscanini így jellemezte:
"Az évszázad hangja".
Lanza még egész sor filmjével aratott megérdemelt sikert: Halászlegény
frakkban, Arrivederci Róma, Egy nagy szerelem szerenádja. 1954-ben aztán vitába
keveredett A diákherceg című film rendezőjével, aki kifogásolta, hogy az előre
felvett dalokat a forgatáson a porosz herceget alakító Lanza
"túlzott" szenvedéllyel, nem az elvárható merevséggel énekli. Lanza
azzal vágott vissza, hogy a direktor a színészekért felel, a zenét hagyja őrá.
A vita végén a feldúlt tenor elrohant és megesküdött, hogy addig nem tér
vissza, amíg le nem cserélik a rendezőt.
A tekintélyét féltő stúdió erre szilenciummal és bírsággal sújtotta, végül fél
év múlva abban állapodtak meg, hogy az embargó megszűnik, de Lanza szerepét egy
másik színész veszi át, aki a dalokra csak tátog. Az igazsághoz tartozik, hogy
rendező sem maradt helyén, de ez Lanzán már nem segített.
Karrierje leszálló ágba került, menedzsere rossz befektetései miatt az anyagi
csőd fenyegette, rászokott az italra és a nagyevésre, hol meghízott, hol
lefogyott. Utolsó amerikai filmje, az 1956-os Szerenád már meg sem közelítette
az előzők sikerét. Lanza 1957-ben Olaszországba költözött, vagy inkább menekült,
és megpróbált mindent újrakezdeni. Két filmet forgatott, turnéin újfent
tombolva ünnepelték, s hangja is visszajött: egy emlékezetes római előadáson az
opera 260 tagú kórusát és zenekarát is túlénekelte.
Tele volt tervekkel, de a sors közbeszólt: a túlhajszolt és megromlott
egészségű Lanza 1959 szeptemberében kórházba került és október 7-én, alig
harmincnyolc éves korában egy szívroham végzett vele. Özvegye öt hónappal élte
túl, Hollywoodba való visszatérte után nem sokkal túladagolta magának a drogot.
Lanza rövid karrierje során is maradandót alkotott, példaképének tekinti korunk
szinte minden nagy tenorja, de csodálta Elvis Presley is. José Carreras
1994-ben turnéval adózott emlékének és bevallotta: A nagy Caruso című film
indította el énekesi pályáját. A csodálatos szoprán, Maria Callas élete
legnagyobb hibájának nevezte, hogy elszalasztotta a lehetőséget és nem énekelt
együtt "a legcsodálatosabb tenor hanggal, amit valaha is hallottam".
Mario Lanza Granada
Mario Lanza énekli Toseli szerenádját:
*
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Tito Schipa
Luigi Alva
Joseph Schmidt
Rolando Villazon