Operaház: Mario Lanza

Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1558 fő
  • Képek - 591 db
  • Videók - 1786 db
  • Blogbejegyzések - 388 db
  • Fórumtémák - 11 db
  • Linkek - 49 db

Üdvözlettel,

Operaslágerek Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1558 fő
  • Képek - 591 db
  • Videók - 1786 db
  • Blogbejegyzések - 388 db
  • Fórumtémák - 11 db
  • Linkek - 49 db

Üdvözlettel,

Operaslágerek Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1558 fő
  • Képek - 591 db
  • Videók - 1786 db
  • Blogbejegyzések - 388 db
  • Fórumtémák - 11 db
  • Linkek - 49 db

Üdvözlettel,

Operaslágerek Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1558 fő
  • Képek - 591 db
  • Videók - 1786 db
  • Blogbejegyzések - 388 db
  • Fórumtémák - 11 db
  • Linkek - 49 db

Üdvözlettel,

Operaslágerek Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Mario Lanza

13 éve | [Törölt felhasználó] | 5 hozzászólás

 

Mario Lanza.

 

 

 

network.hu

 

1921. január 31-én született Philadelphiában Mario Lanza olasz származású amerikai énekes, a múlt század első felének legnagyobb tenorja.

Alfredo Arnold Cocozza olasz bevándorlók gyermekeként látta meg a napvilágot. Anyjának gyönyörű hangja volt és énekesnői karrierről álmodott, de ura kijelentette: férjes asszonynak semmi keresnivalója a színpadon. A zenei tehetséget fiuk örökölte, aki öt évesen már együtt énekelt a családi gramofonon felhangzó Caruso-lemezekkel.

A középiskolából kimaradt és a családi boltban dolgozott, de nem hagyott fel az énekléssel, különóráit anyja mellékállásából fedezték. Serge Koussevitzky karmester egy meghallgatáson felfigyelt csodálatos hangjára és beajánlotta ösztöndíjasnak az elit Berkshire Music Centerbe.

Mario Lanza (művésznevét anyja, Maria Lanza iránti tiszteletből vette fel) első fellépése 1942. augusztus 7-én volt, Fentont alakította Nicolai: A windsori víg nők című vígoperájában. Az ígéretesen induló karriert a második világháború szakította félbe: Lanza a légierő művészeti alakulatához került, ahol uniformisban és a fronton, katona hallgatóságnak kellett énekelnie.

Leszerelése után, 1945 áprilisában elvette egy bajtársa húgát, a házasságból négy gyermek született. Lanza egy évig csak rádióban és koncerteken énekelt, miközben a legendás Beniamino Gigli énektanáránál képezte magát. A fiatal tenor annyira komolyan vette a tanulást, hogy tapasztalatlanságára hivatkozva nem vállalta el Verdi Rekviemjét, pedig a zenekart Toscanini vezényelte volna.

1947-ben aztán két már befutott énekes társaságában Bel Canto trió néven turnéra indult, s az 1947. augusztus 28-i, hollywoodi koncert fordulópontot jelentett életében. A nézőtéren ott ült Louis B. Mayer, az MGM filmstúdió mindenható elnöke, akit lenyűgözött a hatalmas hangú és jóképű fiatal tenor. A filmmogul ott helyben olyan ajánlatot tett, amit nem lehetett visszautasítani: Lanza hét évre leszerződött a stúdióhoz, és egy lemezszerződést is aláírt.

A forgatás megkezdése előtt még maradt ideje, hogy a New Orleans-i operában Pinkertonkéntt lépjen fel a Pillangókisasszonyban. (Érdekesség, hogy az operasztárok legnagyobbjai által istenített tenor életében összesen két szerepet énekelt a színpadon.)

Már első filmje, Az éjféli csók nyomán meredeken emelkedett ismertsége, de a siker csúcsaira az 1951-ben bemutatott, A nagy Caruso röpítette. Lanza elképesztő átéléssel és muzikalitással személyesítette meg gyermekkora bálványát, abban az évben ez volt a világ legjobban jövedelmező filmje. Lanza szupersztár lett, jóval azelőtt, hogy a szó egyáltalán megszületett volna: "Caruso turnéján" rajongók ostromolták, arcképe megjelent a Time magazin címlapján.

Amerikán végigsöpört a Lanza-láz, első énekesként ő kapott aranylemezt a klasszikus és a pop kategóriában is. Hajlékony, jellegzetes olasz tenorja kitűnően érzékeltette a hősi szárnyalást és a bensőséges lírai érzelmeket egyaránt. A színésznek is tehetséges Lanza a laikus közönséget és a szakmát is elbűvölte, a szakmailag közismerten szigorú Toscanini így jellemezte: "Az évszázad hangja".

Lanza még egész sor filmjével aratott megérdemelt sikert: Halászlegény frakkban, Arrivederci Róma, Egy nagy szerelem szerenádja. 1954-ben aztán vitába keveredett A diákherceg című film rendezőjével, aki kifogásolta, hogy az előre felvett dalokat a forgatáson a porosz herceget alakító Lanza "túlzott" szenvedéllyel, nem az elvárható merevséggel énekli. Lanza azzal vágott vissza, hogy a direktor a színészekért felel, a zenét hagyja őrá. A vita végén a feldúlt tenor elrohant és megesküdött, hogy addig nem tér vissza, amíg le nem cserélik a rendezőt.

A tekintélyét féltő stúdió erre szilenciummal és bírsággal sújtotta, végül fél év múlva abban állapodtak meg, hogy az embargó megszűnik, de Lanza szerepét egy másik színész veszi át, aki a dalokra csak tátog. Az igazsághoz tartozik, hogy rendező sem maradt helyén, de ez Lanzán már nem segített.

Karrierje leszálló ágba került, menedzsere rossz befektetései miatt az anyagi csőd fenyegette, rászokott az italra és a nagyevésre, hol meghízott, hol lefogyott. Utolsó amerikai filmje, az 1956-os Szerenád már meg sem közelítette az előzők sikerét. Lanza 1957-ben Olaszországba költözött, vagy inkább menekült, és megpróbált mindent újrakezdeni. Két filmet forgatott, turnéin újfent tombolva ünnepelték, s hangja is visszajött: egy emlékezetes római előadáson az opera 260 tagú kórusát és zenekarát is túlénekelte.

Tele volt tervekkel, de a sors közbeszólt: a túlhajszolt és megromlott egészségű Lanza 1959 szeptemberében kórházba került és október 7-én, alig harmincnyolc éves korában egy szívroham végzett vele. Özvegye öt hónappal élte túl, Hollywoodba való visszatérte után nem sokkal túladagolta magának a drogot.

Lanza rövid karrierje során is maradandót alkotott, példaképének tekinti korunk szinte minden nagy tenorja, de csodálta Elvis Presley is. José Carreras 1994-ben turnéval adózott emlékének és bevallotta: A nagy Caruso című film indította el énekesi pályáját. A csodálatos szoprán, Maria Callas élete legnagyobb hibájának nevezte, hogy elszalasztotta a lehetőséget és nem énekelt együtt "a legcsodálatosabb tenor hanggal, amit valaha is hallottam".

 

Mario Lanza Granada

 

 

 

 

Mario Lanza énekli Toseli szerenádját:

 

 

 

 

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Címkék: tenor életrajz

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

[Törölt felhasználó] üzente 13 éve

Turcsányiné Csikós Ilona írta 22 órája az üzenőfalra:

Kedves Ákos! Köszönöm Neked, hogy Lanzára és rám gondoltál. Lanza hangja isteni közvetése a szeretetnek, bánatnak és boldogságnak , Nekem gyógyír, és azt szeretném, ha mások is éreznék ezt a csodát. Szerintem Isten kegyeltjei azok , akiknek a füle nyitott a zene mélységes szépségének "meghallására"

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 13 éve

Kedves Ákos!
Köszönöm az üzenetet! Én nem értek egyet az előttem hozzászólóval! Lanzának Csodálatos hangja volt! Az, hogy nem énekelt színpadon, semmit nem von le az értékéből! A nagy Carusó-t, szerintem senki más nem tudta volna úgy eljátszani, elénekelni, mint Ő!! Nagy kár, hogy fiatalon elment, nagy veszteség az Operarajongók táborának!!
Üdvözlettel: Nyemczovszkyné Erzsike

Válasz

Göncz Zoltán üzente 13 éve

Kedves Ákos!
A méltatás igazán jól jellemzi Mario Lanza erényeit, életének állomásait. A méltatásnak csak egyetlen félmondatával nem értek egyet ."A múlt század első felének legnagyobb tenorja." Ha a méltatás úgy szólna,egyik legnagyobb hatású tenorja volt, akkor sem lenne számára ez méltánytalan, de azért teret hagyna azoknak a világhírű tenoroknak akik abban az időben kisebb reflektorfényben, hosszú pályafutásukkal bizonyították kiemelkedő kvalitásukat, művészi teljesítményüket. Az említett filmek majdnem mindegyikét láttam, hallgattam a műholdas csatornákon Lenyűgözött, de azért eszembe sem jutott, hogy korának legnagyobb tenorja volt. Talán a legnagyobb lehetett volna. Remélem akik szeretik Lanzát, mindezeket nem érzik méltánytalanságnak, azaz nem feledkeznek meg a szintén kiemelkedő kortársainak művészi teljesítményeiről. Üdvözlettel: Zoltán

Válasz

Badar Margit üzente 13 éve

A nagy Caruso filmben láttam. Nagyon tehetséges.

Válasz

Lados Lászlóné üzente 13 éve

Felejthetetlenül szép hang!
Gyermekkorom csodás filmeit neki is köszönhetem... Az én korosztályom ezek által a filmek által került olyan nagyon közel az operákhoz, amit az unokáink már nem is nagyon értenek... Kár, mert sokkal szegényebb lett az életük!

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu