Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operaslágerek Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operaslágerek Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operaslágerek Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operaslágerek Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szalay Karola dr. balerina
(Bp., 1911. máj. 23.– 2001. január ): táncosnő, balettmester.
Az Operaház balettiskolájában tanult, majd 1926-ban lett az együttes tagja, 1930-tól 1948-ig magántáncosa.
1941-ben a Pázmány Péter Tudományegyetemen doktori címet szerzett.
Szalay Karola operai tagsága alatt, 1926–1948 között, az akkori balettrepertoár csaknem minden női főszerepét eltáncolta, többek közt a Csongor és Tünde, a Fából faragott királyfi, a Petruska, a Seherezádé női vezető szerepeit.
Táncolt a Polovec táncokban, s ő volt a Molnárné A háromszögletű kalapban.
Sokoldalú balerina volt, törékeny és lírai, erőteljes és drámai, ha az adott szerep úgy kívánta meg. Alakításaiban a tánc és a színészi játék teljes egységben jelent meg.
1941–1946 között Olaszországban élt és dolgozott.
1946-ban tért vissza. Ekkor táncolta el élete talán legkiemelkedőbb szerepét, a „Lányt” Harangozó Gyula zseniális balettjében.
1950-ben elvégezte a Vaganova módszertan kurzust, melyet az itt vendégeskedő szovjet mesterek tartottak.
Ezt követően, az akkor megalakult Állami Balett Intézet tanára lett.
Klasszikus balettet, történelmi társastáncot, színészi mesterséget tanított, s közben amatőr néptáncosokkal is foglalkozott. Tette mindezt, az őrá jellemző igényességgel, szenvedéllyel.
1956 óta ismét Olaszországban él, a milánói Scala iskolájának balettmestere, de neves színházi együttesekkel is dolgozott, pl. Giorgio Strehler társulatával.
Korának egyik legnépszerűbb lírai balerinája volt.
Fontosabb szerepei: Seherezádé (Kölling); Tünde (Cieplinski: Csongor és Tünde); Fanny (Cieplinski: Elssler Fanny); Cigánylány (Cieplinski: Magyar ábrándok); Lány (Harangozó Gy.: A csodálatos mandarin).
Könyve: A tánc a képzőművészetben (1941).
*
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Hágai Katalin
Lakatos Gabriella
Csajkovszkij: Nutcracker / A diótörő
Margot Fonteyn, balettművész