Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operaslágerek Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operaslágerek Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operaslágerek Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Operaslágerek Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Operaslágerek Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Maria Callas
Maria Callas (New York, 1923. december 2. – Párizs, 1977. szeptember
16.) Amerikában született görög opera-énekesnő (szoprán), aki elsősorban
lenyűgöző bel canto technikájának, valamint óriási drámai képességének –
amely majd Zeffirelli és Visconti rendezéseiben csúcsosodik ki –
köszönhette hírnevét; rajongói La Divinaként vagy a "la prima donna
assoluta"-ként emlegették. Világkarrierje alatt 36 szerepet énekelt, de
figyelembe véve korai athéni éveit, valamint azon operaszerepek teljes
lemezfelvételét, amelyeket színpadon nem énekelt, 45 szerepet tudhatott
magáénak. Huszonhat teljes opera és hét árialemez készült el stúdióban
közreműködésével, ezenkívül körülbelül ötven élő operaelőadás és számos
koncert felvételét hagyta maga után, amely felvételek Callas
művészetének legnagyszerűbb hagyatéka. Alakításaiban Bellini, Donizetti,
Rossini, Cherubini rég elfelejtett operái születtek újjá.
Legjelentősebb szerepei Lucia a Lammermoori Luciából, Floria Tosca a
Toscából, Violetta a Traviátából, Bellini Normája, valamint Cherubini
Médeája.
Élete és pályafutása
Gyermekévei
A
Kalogeropulosz házaspár – Georges és Evangelia – közé válaszfalat
húzott a látható korkülönbség, valamint az eltérő temperamentum: míg a
férj igénytelen és kényelmes, addig a feleség vidám, társasági életre
vágyó és művészeteket pártoló volt. A család életét beárnyékolta, hogy
második gyermekük, Vassziliosz tífuszban meghalt. Noha volt egy idősebb
lányuk is, Cynthia (akiből az Egyesült Államokban Jackie lett), mégis a
mélyen hagyományőrző és vallásos Kalogeropulosz családban az egyetlen
fiúgyermek elvesztése különösen nagy tragédiát jelentett, hiszen ő lett
volna a család nevének továbbvivője. Az apa, Georges, aki gyógyszerész
volt a peloponnészoszi Meligalában, megelégelte a szegényes
életkörülményeket, eladta üzletét, és elhatározta, hogy családjával
együtt Amerikába vándorol. Feleségével az elutazásuk előtti napon
közölte a hírt. Evangelia tiltakozott ugyan, hiszen már terhes volt
Mariával, de elkeseredetten és haraggal telve követte férjét. A család
1923. augusztus 2-án szállt partra a New York-i kikötőben egy jobb élet
reményében. Megérkezésük után Long Islanden béreltek egy lakást. Georges
gyógyszerészi állás kapott, de nem sikerült önálló üzletet nyitnia.
1923.
december 2-án megszületett Maria Anna Sophie Cecilia Kalogeropoulos.
Nevét apja hamarosan Callasra változtatta, mivel abban bízott, hogy egy
Amerikában könnyebben kiejthető névvel sokkal hamarabb sikerül majd
érvényesülnie. Az anya fiúgyermeket várt, aki pótolja majd Vasszilioszt.
Csalódottságát a későbbiekben többször is lánya szemére vetette.
1927-ben
Kalogeropulosznak sikerült önálló üzletet nyitnia, ezért a család
Manhattanbe költözött. Evangelia a házvezetéssel és a lányok (Jackie és
Maria) nevelésével volt elfoglalva. Az apa kezdettől fogva ellenezte,
hogy Evangelia zenélni és énekelni tanította a lányokat, de az anya
rádöbbent, hogy mindkettejüknek csodálatra méltó tehetsége van. Ő
ismertette meg a lányokat az operával: elsőként megvette nekik a Faust, a
Lammermoori Lucia és a Mignon című operalemezeket, valamint
zongoraleckékre íratta be őket. Evangelia elképzelése az volt, hogy
Mariából párját ritkító énekesnőt, Jackie-ből pedig rangos
zongoraművésznőt farag. Ennek érdekében számos rádióversenyre és zenei
vetélkedőre is beíratta őket, melyeken sorozatos sikereket értek el,
elsősorban Maria. A becsvágyó anya minden létező finomságot megadott
lányának, hiszen véleménye szerint a jó hangot táplálni kell, így Maria
már gyerekkora óta kövér volt, ráadásul sokdioptriás szemüveget viselt,
hiszen egészen kicsi kora óta rövidlátó volt.
Visszatérés
Görögországba
1937-ben Evangelia és Georges között
annyira megromlott a kapcsolat, hogy már képtelenek voltak az
együttélésre. Elhatározták, hogy elválnak.
Mivel a férj keresete
kevés volt, ezért nem tudta eltartani a három nőt. Úgy döntött, hogy
Evangeliát és a lányokat hazaküldi Görögországba, ahol az általa havonta
folyósított – Amerikában kevésnek számító – száz dollárból élnek majd.
Evangelia,
Jackie és Maria 1937 májusában, a Saturnia fedélzetén érkeztek meg
Athénba. Evangelia családja, a Dimitriádeszek várták őket, és az ő
házukba költöztek. Mindhárman újra felvették a Kalogeropulosz nevet. A
Kalogeropuloszok és Dimitriádeszek között azonban hamarosan megromlott a
viszony, így Evangelia és lányai kénytelenek voltak elköltözni a
Patiszion utcába, ahol Maria végre valóban nekifoghatott a tanulásnak.
Evangeliának sikerült megszerveznie lánya számára egy próbaéneklést
Nicola Moscona, híres görög basszista előtt. Ezen részt vett Maria
Trivella szopránénekesnő, a Nemzeti Konzervatórium tanára is.
Akkoriban
Athénban két jelentős zenei intézet működött: a tekintélyes Athéni
Konzervatórium, ahonnan az ország híres énekesei kerültek ki, valamint a
Nemzeti Konzervatórium, ahol a felvételi követelmények kevésbé
szigorúak voltak. Az előbbi intézmény 1937-ben elutasította Maria
felvételét, mivel nem töltötte még be tizenhatodik életévét.
Meghamisítva életkorát, 1938-ban Mariát felvették a Nemzeti
Konzervatóriumba, ahol Trivella felügyelete alatt elkezdte a komoly
tanulást. Első színpadi szerepére a konzervatóriumban 1939. április 2-án
sor került a Parasztbecsület Santuzzájaként.
Konzervatóriumi
évek
Evangelia Kalogeropulosznak még 1938-ban sikerült
megszerveznie egy próbaéneklést Elvira de Hidalgónál, a híres spanyol
szopránnál, aki az Athéni Konzervatórium tanára volt. Hidalgo
beleegyezett, hogy tanítványává fogadja Mariát, de az anya kérésére
megvárták a lány tanulmányainak befejezését a Nemzeti Konzervatóriumban.
Callas
hangjának három regisztere (magas, közép és mély) között törés volt, és
ezt már Trivella is észrevette. Ezek a törések veszélyeztették az
átmenetet az egyik regiszterből a másikba, így éneke a hozzáértők
számára hézagosnak tűnt. Callas rengeteget dolgozott ezek enyhítésén, és
elsősorban kitűnő drámai érzékének köszönhetően sikerült is
elfeledtetni e hibákat. Véglegesen azonban csak jóval később sikerült
nagyjából kiküszöbölnie őket, amikor hangja már túljutott a csúcson, és a
kifáradás miatt regiszterei is veszítettek intenzitásukból. Hidalgo is
nagyon érezte ezeket a töréseket, és azt tanácsolta tanítványának, hogy
kezdetben foglalkozzék az operairodalom könnyed szerepeivel, maradjon a
koloratúraszoprán szerepek mellett, és tanuljon (akkoriban mellőzött)
bel canto szerepeket. Az volt a véleménye, hogy Maria hangja idővel
kifejlődik
majd, és képes lesz nehezebb szerepeket is elénekelni. A bel canto
alapjában véve olyan éneklési stílus, mely teljesen alá van rendelve a
veszélyesen nehéz dallamvonalnak és a dús díszítésnek, melyet aztán az
énekes saját kedve szerint módosíthat. Az ilyenfajta éneklés hajlékony
hangot követel, amely képes alkalmazkodni az opera követelményeihez.
Rossini, Bellini és Donizetti operái rendszerint ezt a szép éneklést
követelték meg, de a később született Verdi-, majd Puccini-darabok
sokkal nagyobb kifejezőerőt kívántak, és a regiszterek szélsőségeire
alapoztak, ezért a 20. század elejére a bel canto operák zöme lekerült
az operaházak műsoráról.
Elvira de Hidalgo nemcsak énekelni
tanította Callast, hanem színpadi helytállásra is: megtanította neki a
helyes testtartást, a kézmozdulatok fontosságát és kifejezőerejét, így a
kissé ügyefogyott lányból magabiztos, nyílt tekintetű, méltóságteljes
embert nevelt, aki szemüvege nélkül is úgy tudott keresztülmenni a
színpadon, mintha jól látna.
Maria és az anyja lassan
elhidegültek egymástól, és Evangelia később többször is megjegyezte,
hogy lánya gőgös, dicsőségre vágyó és kapzsi lett.
Maria viszont
felrótta anyjának, hogy miatta lett kövér és vaskos, valamint az anyja
mindig a vékonyabb Cynthiát részesítette előnyben annak szépsége miatt.
Callas
bemutatkozó előadására az Athéni Konzervatóriumban 1940 májusában
került sor egy gálaesten, melyen Verdi áriáit énekelte az Aidából és Az
álarcosbálból. Ezek távol álltak Hidalgo elképzeléseitől, de a fiatal
énekesnő kénytelen volt elvállalni őket, hiszen a konzervatórium
legtehetségesebb diákja volt, és meg kellett felelnie a vezetőség
elvárásainak.
Az Athéni Operaház énekese
1941.
január 21-én Hidalgo közbenjárásának köszönhetően Callas Beatrice
szerepében debütált Franz von Suppé Boccacciójában, az Athéni
Operaházban. A mindössze tizenhét éves Maria hatalmas sikert aratott.
Időközben
kitört a második világháború, ami hozzájárult ahhoz, hogy a feltörekvő
énekesnő sorsa gyökeresen megváltozzék. A Kalogeropulosz család
támogatta a görög katonai ellenállást, és házukban nem egyszer bujkáló
görög katonákat, sőt angol pilótákat rejtegettek. A számos rendőrségi
nyomozás és házkutatás csak fokozta a feszült hangulatot a családban,
hiszen ha a megszálló németek megtalálták volna azokat, akiket keresnek,
Evangeliát kivégezték volna. A háború alatti megpróbáltatások része
volt a szegényes étrend is: Maria félt, hogy éhen pusztul, de ennek
ellenére egyetlen dekát sem fogyott le a nélkülözések ideje alatt.
A
megszállásnak azonban volt egy jó oldala is. A német csapatok
görögországi parancsnoka, Speidel tábornok kedvelte a színházat és
pártolta a művészeteket, ezért a színházak rövid időn belül ismét
megnyíltak. A Kalogeropulosz családot Mario Bonalti, olasz tüzérezredes
vette pártfogásba, majd később, az 1970-es években olyan mendemondák is
szárnyra kaptak, miszerint a Propaganda Korps vezetőjének, Friedrich
Herzognak a közbenjárásával sikerült megalapozni Maria karrierjét.
Tagadhatatlan tény, hogy Maria Callas karrierjének első sikerét a háború
ideje alatt aratta.
1941 júliusában az Athéni Operaház Toscája
hirtelen megbetegedett. Elvira de Hidalgo a tanítványát ajánlotta
beugrásra, és Maria olasz összeköttetéseinek köszönhetően jóvá is
hagyták a fellépését. Július 4-én lépett színre Puccini operájában
Antonio Dalendasz görög tenorista oldalán, és óriási sikert aratott.
Erről Friedrich Herzog is elismerő beszámolót írt a Deutsche Nachrichten
in Griechenland című újságban, és valószínűleg emiatt terjedt el a
feltételezés, hogy Callast a Propaganda Korps segítette volna színpadra.
A Tosca – noha saját bevallása szerint nem szerette a szerepet – Callas
egyik meghatározó szerepe lett Norma, Lucia, Violetta és Médea mellett.
Az
Athéni Operaház (szintén Hidalgo közbenjárásának köszönhetően)
szerződtette az énekesnőt, akinek hivatalos karrierje az 1942-es évvel
kezdődött. A Tosca mellett fellépett Lehár A mosoly országa című
művében, valamint Mascagni Parasztbecsületében, a kevésbé ismert
Manolisz Kolomirisz O Protomasztorasz című alkotásának női
címszerepében, valamint Eugen d’Albert Hegyek alján című operájában
Martha szerepét énekelte. 1944. augusztus 14-én Athénben, a Herodes
Atticus Színházban Beethoven egyetlen operájának, a Fideliónak a női
címszerepét (Leonora) alakította. Énekelte mindezen szerepeket annak
ellenére, hogy Hidalgo óva intette őt hangjának korai megerőltetésétől.
A
Fidelio után két hónappal Athén a felszabadító partizánok kezére
került, és kitört a pánik mindazok körében, akik közvetlenül vagy akár
közvetve a kommunizmus kísértetétől rettegtek. A Kalogeropulosz család
aktívan részt vett az antikommunista mozgalomban, és a Patiszion utcában
csak két év múlva állt be a nyugalom, amikor vérbe fojtották a
kommunista mozgalmat. Mariának azonban nem kedvezett a szerencse, mivel
az Athéni Operaház nem újította meg a szerződését, arra hivatkozva, hogy
túl sokat szerepelt a megszállás alatt, és kollaboránsként árthat a
társulat hírnevének.
1945 nyarán az athéni amerikai konzulátus
azt ajánlotta Mariának, hogy sürgősen térjen vissza az Egyesült
Államokba, hogy továbbra is megőrizhesse útlevelét és állampolgárságát.
Maria gyorsan döntött, hiszen Görögországban amúgy is reménytelen volt a
helyzete, és a Stockholm nevű hajó fedélzetén New Yorkba utazott, ahol
apja és feltehetően egy fényes karrier várta. Elvira de Hidalgo azonban
figyelmeztette, hogy ha valaki igazán világhírű énekesnő akar lenni,
annak Olaszországba kell mennie, nem pedig Amerikába, ahol a karriert
formáló gépezet össze is tudja zúzni a karrierre áhítozót.
Amerikai
próbálkozások
Callast az Egyesült Államokban édesapja
várta, pedig Maria még otthon elhatározta, hogy nem fogja felkeresni,
hiszen anyja kioktatta, hogy apja méltatlan a szeretetre. Az apa
befogadta a lányát, sőt egy évvel később, amikor Evangelia is a lánya
után utazott, őt is befogadta a lakásba, minden korábbi nézeteltérés
ellenére.
Maria számos stúdiót és impresszáriót felkeresett,
számos próbaéneklésen vett részt, azonban mindenhol elutasították,
elsősorban kövér alakja miatt. Felvette a kapcsolatot Giovanni
Martinellivel, a Metropolitan Operaház veterán énekesével is, aki minden
kötelezettség nélkül kijelentette, hogy a lány tehetséges, de még
tanulnia kell. New Yorkban találkozott Nicola Moscola, híres görög
basszistával is, akivel otthon (Görögországban) már dolgozott együtt.
Moscola elutasította a segítséget, mivel nem akarta kockára tenni
barátságát a Met nagy karmesterével, Toscaninivel egy fiatal és
ismeretlen énekesnő miatt. Toscanini a későbbiekben ellenségesen
viszonyult Callashoz, mivel lelkes védelmezője lett Renata Tebaldinak a
két énekesnő közötti háborúskodásban.
A mentőöv Edward
Johnsontól, a Metropolitan Operaház igazgatójától érkezett, aki hosszas
huzavona után meghallgatta Callast, és két szerződést is felkínált neki:
a Fidelio Leonóráját és a Pillangókisasszony címszerepét. Callas
kategorikusan visszautasította mindkét szerepet, mégpedig azért, mert
nem volt hajlandó Beethoven operáját angol nyelven énekelni az eredeti
német helyett, valamint úgy gondolta, hogy nyolcvanöt kilósan
nevetségessé válna a tizenhét éves, törékeny Cso-cso-szán szerepében.
Röviddel
New Yorkba érkezése után megismerkedett Louise Caselotti egykori
szopránénekesnővel és hollywoodi zenés filmek szereplőjével, valamint
férjével, az ügyvéd Edward Richard Bagarozyval, aki lemondott
hivatásáról, és színházszervező-impresszárió lett. Ők ketten
elhatározták, hogy újra életre keltik a chicagói operaházat United
States Opera Company néven. Úgy tervezték, hogy a bemutató előadás
Puccini Turandotja lesz.
A siker érdekében számos híres külföldi
(elsősorban olasz) énekest csábítottak magukhoz, többek között Callast
is, akinek a félelmetes hercegnő szerepét kellett volna énekelnie. Az
első előadást 1947. január 27-ére tervezték, de az utolsó pillanatban az
amerikai kardalos szindikátus pénzbeli garanciát kért, mivel féltek,
hogy a beözönlő idegen énekesek mellett pénztelenül maradnak. Ezt a
kérést Bagarozynak nem sikerült teljesítenie, és kénytelen volt
feloszlatni a társulatot.
Callas számára azonban szerencsésen
alakultak az események, hiszen Nicola Rossi-Lemeni, híres tenor (sicc) és jó
barát közbenjárására részt vett Giovanni Zenatello énekpróbáján,
aki a Veronai Ünnepi Játékokon bemutatandó Ponchielli-opera, a La
Gioconda női főszereplőjét kereste Amerikában. Zenatello
döntött: a szerepet Callas énekli Veronában 1947 augusztusában. Callas
1947. június 13-án a Rossia hajó fedélzetén elindult Olaszország felé,
de előtte még aláírt egy szerződést Bagarozyval, aki vállalta, hogy
karrierjének „fellendítője” lesz az énekesnő fellépti díjának tíz
százaléka ellenében.
Veronai debüt
1947.
augusztus 6-án Maria Callas az olasz operakedvelő közönség elé állt a
veronai arénában Ponchielli La Giocondájának címszerepében.
Elsöprő
sikert aratott, játékát hatalmas tapsvihar követte. Hangjára mindenki
felfigyelt, hiszen határtalan lehetőségek rejlettek benne, de ugyanakkor
rámutattak fő hibáira is: a regiszterek közötti törésekre. Callasnak
tíz évig kellett szüntelenül gyakorolnia, skáláznia, hogy észrevétlenné
tegye ezeket a hibáit, és ne sértse velük a zeneértők fülét. A
fesztivált követően ismerkedett meg életének két meghatározó férfijával,
Giovanni Battista Meneghinivel és a nagy karmesterrel, Tullio
Serafinnel.
Meneghini jó családból való úriember, vagyonos
nagyiparos és megrögzött agglegény volt, aki pénzének javát a veronai
építőiparból szerezte. Első találkozásuk alkalmával beleszeretett
Mariába, aki viszonozta kedvességét, és talán szerelmet is érzett
iránta. Valószínű azonban, hogy csak nyugalomra és egy erőskezű férfira
vágyott, emiatt bízta rá magát Meneghinire. Hivatalosan azonban csak
1949-ben házasodtak össze, Maria argentínai turnéja előtt. A kapcsolatot
úgy Meneghini anyja, mint a Kalogeropuloszok ellenezték, hiszen a férfi
akár apja is lehetne Mariának. Meneghini felszámolta veronai
vállalkozásait is annak érdekében, hogy Maria Callas ügynöke és
korrepetitora legyen. Ő döntött a vállalt szerepekről és a fellépti
díjakról is, melyeket minden előadás után magasabbra emelt.
A
második férfi a nagy karmester, Tullio Serafin volt, aki egyengette az
énekesnő pályáját, és megteremtette a Callast, a dívát.
Az
első nagy sikerek
A következő évben Firenzében
vendégszerepelt, ahol Bellini Normáját énekelte, mely karrierjének egyik
meghatározó szerepe lett. Tullio Serafin tanácsára számos nehéz,
hangját nem kímélő szerepet énekelt: Wagner A walkür, Parsifal és
Trisztán és Izolda című operáinak főszerepeit, Puccini Turandotjának
hercegnőjét, valamint Verdi Aidáját. Elsősorban Firenzében és Velencében
énekelt, Milánót még nem sikerült meghódítania. Az igazi áttörésre
1949. január 19-én került sor, amikor a velencei La Fenice operaházban
felkérték Bellini A puritánok című operájának főszerepére, mivel az
eredetileg felkért szoprán, Margherita Carosio lebetegedett. Elvira
szerepét mindössze hat nap alatt tanulta meg úgy, hogy időközben kétszer
is elénekelte a nagyközönség előtt Wagner A walkürjét. Callas
bemutatkozása a La Fenicében igazi diadal volt, nemcsak Olaszországban,
hanem Európa-szerte, sőt Amerikában is cikkeztek róla az újságok. A
puritánokban megmutatkozott Callas igazi tehetsége a bel canto terén,
sikerült visszaadnia Bellini legnehezebb kromatikus meneteinek
virtuozitását és zenei értékeit.
Bellini operája után ismét két
nehezebb szerepet énekelt: Wagner Parsifaljának Kundryját és Verdi
Nabuccójának Abigéljét. Az előbbit Rómában, az utóbbit pedig Nápolyban
énekelte. Ugyanebben az évben, 1949-ben került sor Callas első
nemzetközi turnéjára Tullio Serafin és Nicola Rossi-Lemeni társaságában a
Buenos Aires-i Teatro Colónban.
1949-ben feleségül ment
Meneghinihez egy egyszerű szertartás keretében, hiszen Maria nem volt
hajlandó áttérni a katolikus hitre. A továbbiakban Maria Meneghini
Callas néven lépett színpadra.
Maria Callas egészségi állapota
roppant gyenge volt, állandóan szédült és fáradt volt, ami elsősorban
kövérségének számlájára volt írható. Később alacsony vérnyomást is
megállapítottak nála, majd 1950-ben sárgaságon is átesett, ami miatt
kénytelen volt lemondania nápolyi vendégszereplését a Don Carlosban. A
színpadon Maria szinte vak volt, hiszen nem hordhatott szemüveget, és az
ebből eredő idegfeszültség szintén károsan hatott az egészségére.
1950-ben
egyetlen előadás erejéig helyettesítette a lebetegedett Renata Tebaldit
Verdi Aidájában, melyet az olasz opera fellegvárában, a milánói La
Scala operaházban adtak elő. Ez csak egy bemutatkozó előadás volt, mert a
Scala-beli igazi debüt csak később következett. 1950 nyarán Callas
Mexikóvárosban turnézott, ahol A trubadúr, a Rigoletto és a Lammermoori
Lucia női főszerepeit játszotta, valamint a Normát és az Aidát is.
Az
1950-51-es évad elején találkozott Luchino Viscontival, aki rávette,
hogy dolgozzanak együtt Rossini korai, elfeledett műveinek felújításán.
Callas
elvállalta A török Itáliában című opera főszerepét, melynek bemutatója
1950. október 19-én volt a római Eliseo színházban. Ezt követően három
új szereppel ismerkedett meg: Verdi Violettájával a Traviatából (mely
szintén egyik leggyakrabban énekelt szerepe lett), valamint Verdi A
szicíliai vecsernye című operájának Elenájával és Haydn Orfeusz és
Euridiké című művének Euridikéjével. Egy negyedik szerepet is megtanult:
Verdi Macbethjéből Lady Macbethét. Ezen előadások során már
sztárénekesnőként ünnepelték, de ekkor történtek első incidensei is,
melyekre a sajtó azonnal lecsapott. Egy mexikóvárosi Aida-előadás során
összezördült a Radamest alakító Kurt Baum tenorral, mivel Callas egyedül
akart kimenni a függöny elé megköszönni a tapsokat. Szintén
Mexikóvárosban, szintén egy Aida-előadás alkalmával került összetűzésbe
Mario del Monaco tenorral, mivel hosszabban tartotta ki a magas
hangokat, mint ő. A szicíliai vecsernye egyik előadása során állítólag
szóváltásba keveredett Boris Christoff bolgár tenoristával, akit
megfenyegetett, hogy összetöri, ha nem engedi egyedül kiállni a függöny
elé. 1951 tavaszán, egy Rio de Janeiró-i rövid turné alatt
összeszólalkozott Renata Tebaldival: sértő és epés megjegyzéseket tett
rá, mivel Tebaldi nem tartotta magát korábbi egyezségükhöz, és egy közös
koncertjükön két ráadást is elénekelt. Ez az incidens volt a két
énekesnő közötti rivalizálás első fejezete.
A Scala
meghódítása
Maria Callas előtt 1951. december 7-én
gördült fel a La Scala vörös bársony függönye, és ekkor szembesült
először a világ legigényesebb közönségével. Verdi A szicíliai vecsernye
című operájának főszerepét, Elenát alakította. A karmester Victor de
Sabata volt. Ezek után nyolcszor énekelte karrierjének talán legnagyobb
szerepét, a Normát. Ezt követően Mozart Szöktetés a szerájból című
operájának női főszereplőjét, Constanzát alakította, annak ellenére,
hogy sem a művésznő, sem pedig a milánói közönség nem volt a salzburgi
zeneszerző nagy rajongója. Ez volt az egyetlen alkalom, amikor Callas
Mozart-operában lépett fel, későbbi koncertjei során is csak néhány
áriát énekelt tőle, elsősorban a Don Giovanniból.
A Scala nagy
dívája akkoriban Renata Tebaldi volt, aki az 1951-52-es évadban Verdi
Falstaffjában és Arrigo Boito Mefistofeléjében énekelt. Mivel a milánói
sajtó megszellőztette a két énekesnő között Rio de Janeiróban kialakult
vitát, a Scala közönsége már az 1951-52-es évadtól kezdődően két pártra
szakadt, akik hosszú éveken át szakadatlanul háborúztak egymással,
brávóztak, tapsoltak vagy hurrogtak, és tüntetőleg csendben maradtak a
hivatalos „klakkfőnök” döntései szerint, hiszen az illető a szolgálatait
– drága pénzért – mindkét félnek eladta.
Annak érdekében, hogy
megelőzzék a viszály erősödését, illetve megnyugtassák a két tábort,
Ghiringelli, a Scala intendánsa igyekezett kompromisszumos megoldást
találni: Maria Callas énekelt az évad első felében, Renata Tebaldi pedig
a másodikban.
Maria Callas az 1952-53-as évadot Verdi
Macbethjével nyitotta. Csak ebben az évadban énekelte ezt a szerepet,
melyre vonatkozó összes későbbi terve meghiúsult, pedig saját
bevallása szerint neki is tetszett Lady Macbeth hatalmas képességeket
követelő szerepe. A Macbeth után Ponchielli Giocondáját énekelte,
mellyel korábban a veronai arénában debütált, de ez a milánói előadás
bukás volt: lehurrogták, sőt ócsárló szavakat is intéztek hozzá.
Sikerült viszont visszakerülnie a kritikusok kegyeibe A trubadúr
csodálatos előadásával.
Az 1953-54-es évadot Cherubini Médeájával
nyitotta meg, melyet Leonard Bernstein vezényelt. A siker mindent
elsöprő volt, a közönség tombolva ünnepelt, és bár az évadot Tebaldi
indította Catalani La Wally című operájával, Maria Callas diadalát nem
lehetett összemérni annak egyszerű sikerével. Ebben az évadban éleződött
ki leginkább a kettejük közötti viszály. Callas következő szerepe a
Lammermoori Lucia volt Herbert von Karajan vezényletével, majd pedig
Gluck Alkétisze Carlo Maria Giulini karmester irányítása alatt. Az
évadot Verdi Don Carlosával fejezte be, és a Scala királynőjeként
távozott Milánóból Veronába, majd Angliába és az Egyesült Államokba,
ahol fél évet töltött lemezfelvételekkel.
1954 őszén New Yorkba
utazott, remélve, hogy sikerül majd énekelnie a Metben, de Rudolf Bing,
az operaház impresszáriója nem volt hajlandó megadni a Meneghini által
kért fellépti díjat. Callas 1954. november 1-jén a Norma címszerepében
megnyitotta a chicagói Lyric Theater évadját. Ez volt az első amerikai
diadala. A Time Magazine megjegyezte, hogy Callas talán nem a világ
legjobb hangú énekese (ez a titulus Olaszországban Renata Tebaldit, az
Egyesült Államokban pedig Zinka Milanovot illette meg), de feltétlenül a
világ legizgalmasabb énekesnője. Következő előadásainak sikereivel (a
Traviata és a Lammermoori Lucia) sikerült meghódítania az amerikai
sajtót, és egycsapásra világhírű énekesnő lett.
A híres
átalakulás
Amikor 1954. április 12-én a Don Carlos Erzsébeteként színre lépett,
Maria Callas már egy teljesen más nő volt. Kevesebb, mint két év alatt
kilencvenkét kilóról hatvanötre fogyott le. Ezt a jelentős változást a
sajtó azonnal észrevette, és különböző elméletek jelentek meg
módszeréről: a legkülönlegesebb az volt, hogy galandférget nyelt. Egy
római tésztagyár, a Pantanella azt állította, hogy a művésznő az ő
termékeinek köszönhetően fogyott le, emiatt Callas be is perelte a
céget. Az énekesnő a súlyvesztését az alacsony kalóriatartalmú ételek
(saláták és csirkehús) fogyasztásával magyarázta.
Nemcsak súlya
változott, hanem a megjelenése is: befestette a haját, és Chicagóból már
hamvasan fénylő szőkeségként tért vissza Milánóba.
Ruhatárát is
radikálisan megváltoztatta, amiben nagy segítségére volt a milánói
divattervező, Biki asszony, aki az 1952-53-as évad jelmezeit is tervezte
számára.
Családjával – elsősorban az édesanyjával – megromlott a
kapcsolata, mivel Maria nem volt hajlandó támogatni nővére, Jackie
zongorista karrierjét, és nem volt hajlandó évjáradékot fizetni az
anyjának. Emiatt ő lett „a hálátlan leány”, aki „gyémántot reggelizik és
nercek közt alszik, de hagyja, hogy anyja bejárónőként tengesse az
életét”. Ezt a családi perpatvart a sajtó minduntalan megszellőztette,
amit Callas anyja ki is használt, és jó pénzért, több alkalommal is
becsmérlően nyilatkozott lányáról.
Callas még amerikai
tartózkodása idején szembesült az úgynevezett „Bagarozy-üggyel”. A
megbukott United States Opera Company impresszáriója még 1947-ben,
Callas New York-i tartózkodásának utolsó napján aláírattatta vele a
szerződést, mely szerint mindenkori fellépti díjának 10%-ra ígényt tart.
Most, hogy Callas világhírű énekesnő lett, Bagarozy pert indított
ellene, hogy megszerezze az akkoriban mintegy 300 ezer dollárra rúgó
összeget. Callas ellentámadásba lendült, és váltig bizonygatta, hogy
Bagarozy nem teljesítette a szerződésben vállalt kötelezettségeit, hogy
támogatni fogja új szerepek megszerzésében.
A Scala
királynője
Maria Callas karrierjének legsikeresebb
időszaka az 1954 és 1959 közötti évek, amikor – elsősorban Luchino
Visconti és Franco Zeffirelli rendezőknek köszönhetően – a milánói
operaház első számú énekesnője volt.
Az uralkodás első évadja
Az
1954-55-ös évadot Spontini A vestaszűz című operájával nyitotta meg.
Callas remekelt, lenyűgözte a közönséget, de érződött, hogy hangja már
megváltozott, és nem hasonlított arra, amivel karrierje kezdetén a
Turandot hercegnőjének szerepét énekelte. Ettől függetlenül bel canto
technikája tökéletes volt, színpadi megjelenése, melyet Visconti
tanított be: hibátlan. Ezzel az alakításával sikerült kivívnia Arturo
Toscanini elismerését, aki korábban ridegen viszonyult hozzá, hiszen
Renata Tebaldi elkötelezett híve volt.
Az évad második előadása Bellini Az alvajáró című operája volt. Ez volt az első alkalom, amikor Luchino Visconti, Leonard Bernstein és Maria Callas együtt dolgoztak.
A harmadik előadás Verdi Traviatája volt: Visconti rendezése egyike az opera legcsodálatosabb rendezéseinek. A főszerep megformálására Callas rengeteg figyelmet fordított, és így egyike lett az operatörténet leghitelesebb Violettáinak.
Zeffirelli rendezésében A török Itáliában Fiorella szerepét
játszotta, szintén nagy sikerrel.
Ötödikként A trubadúr Eleonóráját
kellett volna énekelnie, de végül Giordano André Chénier című operájának
főszerepét énekelte. A trubadúr azért hiúsult meg, mert a Manrico
szerepére kijelölt tenor, Mario del Monaco az utolsó pillanatban
visszalépett. Attól félt, ha elrontja az opera egyik legnehezebb
áriáját, a Di quella pirát, akkor a milánói közönség lehurrogja, hiszen a
Nabucco Va' pensierója mellett ez is afféle nemzeti himnusz volt. Az
André Chénier viszont hatalmas bukás lett, a milánói közönség lehurrogta
Callast, mert másnak ábrázolta Chénier kedvesét, mint azt elvárták
tőle. Ugyanakkor így álltak bosszút rajta, mert Madeleine Renata Tebaldi
egyik nagy szerepe volt, melynek eljátszásával Maria kiváltotta Tebaldi
rajongóinak haragját.
Chicagói vendégszereplés
1955
őszén Lawrence Kelly és Carol Fox meghívására Callas a Chicago Civic
Operában énekelt három Pillangókisasszonyban, abban az operában, melyet
korábban sosem énekelt színpadon. A chicagói operaház és Callas
kapcsolata mindössze erre a három előadásra korlátozódott, mivel a
harmadik előadás után, az impresszáriók minden elővigyázatossága
ellenére, Callas öltözőjébe berontott két rendőr, akik átnyújtották az
idézést a Bagarozy által indított perben. Ez azért fontos momentum, mert
az amerikai törvények szerint csak akkor lehet valakit bíróság elé
állítani, ha az illető amerikai földön kapja kézhez az idézést. Ezt
Callasnak addig sikerült elkerülnie. Callas dühkitöréséről a sajtó is
cikkezett, és az addig „szeszélyes”-nek és „nehéz természetű”-nek
titulált énekesnőből fúriát és hárpiát faragtak. Maria elhagyta a
várost, ahová csak hosszú évek múltán tért vissza, és akkor is csak
egyetlen hangverseny erejéig.
További milánói sikerek
Callas
számára az 1955-56-os évad a Scalában nem tartozott a legjobbak közé:
igaz ugyan, hogy majdnem negyvenszer lépett színpadra, de csak négy
szerepet énekelt. Az évadnyitó előadás a Norma volt, melyen jelen volt
az Olasz Köztársaság elnöke is. Ezen előadások alkalmával Callas
többször is összezördült Mario del Monaco tenorral, aki a főhős szerepét
játszotta, mivel nem tudtak kiegyezni, ki menjen ki a függöny elé
megköszönni a tapsokat. Maria következő szerepe a Traviata Violettája
volt. Az egyik előadáson a függöny lehullását követő virágesőben valaki
egy csomag retket (vagy répát, nem tudni pontosan) dobott az énekesnő
lába elé. Az incidensnek két változata ismert: az egyik szerint a dühös
Callas a zenekari árokba rúgta az „ajándék”-ot, a másik szerint pedig a
virágokkal együtt a szívéhez ölelte, hiszen színpadon alig látott
valamit, így nem vette észre a retket. Nem tudni, mi az igazság, de
Callasnak az előadást követő őrjöngéséről a világ minden sarkában
cikkeztek az újságok.
A harmadik szerep Rosina volt Rossini A
sevillai borbély című operájában. Ez karrierjének egyik leggyengébb
szerepe volt, a közönség és a kritika egyaránt bukásnak tekintette. A
negyedik előadás, Umberto Giordano Fedora című operája szintén kevés
sikert hozott. A kritikusok ekkor már megállapították, hogy hangja
változóban van, és bár sokat vesztett az erejéből, de megszabadult a
magas regiszterének sokat bírált éles hangzásaitól.
A Met
meghódítása
A chicagói sikerek láttán Rudolf Bing, a New
York-i Metropolitan operaház igazgatója már 1955-ben felkereste
Callast, és szerződést ajánlott neki, sőt megadta a Meneghini által kért
honoráriumot is, noha néhány évvel korábban megtagadta az
előadásonkénti 1000 dollárnál nagyobb pénzösszeg kifizetését.
Maria
Callas 1956 kora őszén érkezett meg New Yorkba. Tudatában volt, hogy a
Met-beli sikerektől függ bekerülése a high societybe. Érkezését a sajtó
is beharangozta, felkerült a Time címlapjára, de az embereket inkább a
pletykarovatok érdekelték, mivel anyja, Evangelia „kipakolt” önzőnek és
hálátlannak titulált lányáról.
Callas október 29. és december 19.
között öt Normát, négy Luciát és két Toscát énekelt a Metben, továbbá
fellépett egy philadelphiai Normában, valamint részt vett egy televíziós
hangversenyen is. A közönség kezdetben hűvösen fogadta, csak a Toscával
sikerült feloldania a hangulatot. A kritikusok elismerően nyilatkoztak
róla, de ugyanakkor fenntartásokkal is, hiszen New York Zinka Milanov
birodalma volt, aki ráadásul egy közös előadásuk során több tapsot is
kapott. A Time azonban megszellőztette a Milánóban dúló
Callas–Tebaldi-viszályt, és nyilatkozatra bírta az olasz szopránt, aki
kifejtette álláspontját, hogy a Callas által elviselhetetlenné
változtatott légkör miatt hagyta ott a Scalát. A hírt Elsa Maxwell, az
amerikai bulvársajtó leghíresebb szerkesztője is felkapta, és Tebaldi
pártját fogva epés hangvételű cikkeket jelentetett meg Callasról.
Hatalmas
port kavart az úgynevezett „Sordello-ügy” is. A fiatal bariton egy
Lammermoori Lucia-előadás során került összetűzésbe az énekesnővel,
amikor elhatározta, hogy kivágja a rezet a Metben, és minden várakozás
ellenére, nem törődve a karmester Fausto Cleva utasításaival, addig
tartotta a magas hangot Manrico és Eleonora egyik duettje során, ameddig
hatalmas tüdejéből kitelt. Sem Callas, sem pedig a zenekar nem tudta
követni. A baritont elbocsátották az operaházból, amit a sajtó
természetesen Callas bosszújának állított be, noha a karmester követelte
az énekes menesztését.
Callas váratlan pártfogóra talált Elsa
Maxwell személyében, akinek segítségével sikerült megismernie a New
York-i jótékonysági bálok és gálák frakkos-estélyiruhás urait-hölgyeit.
Maxwell lett Callas egyik legbizalmasabb barátnője és támogatója.
Vendégszereplések
és új szerepek
A rövid, de sikeres New York-i
vendégszereplés után Callas visszatért Milánóba. Mivel másutt volt
elfoglalva, ezúttal nem ő énekelte a Scala évadnyitó előadását. Az év
folyamán rengeteget utazott, hiszen felkéréseket kapott Amerikától
Bécsig, sőt Athénba is visszatért.
Az 1957-es év elején előbb
Chicagóban és New Yorkban énekelt gálaesteken, majd februárban a londoni
Covent Gardenben a Normát énekelte, mellyel hatalmas sikert aratott:
kritikusai dicsérték egyre finomabb bel canto technikáját. Márciusban Az
alvajáró főszerepét énekelte Milánóban, majd áprilisban egy új
operában, Donizetti Anna Bolenájában debütált, melyet Visconti
rendezett. Ezt követően Gluck egy másik operájában — Iphigénia a
tauroszok földjén — szerepelt, melynek premierje után az államelnök az
Olasz Köztársaság „commendatore” címével tüntette ki.
A sikeres
évadot ismét egy honorárium körüli huzavona árnyékolta be. Herbert von
Karajan, akivel korábban már dolgozott együtt, meghívta a bécsi
operaházba, hogy énekelje el a Traviatát. Callas férje, Meneghini
azonban hatalmas honoráriumot kért, amit hosszas alkudozás után Karajan
nem adott meg. Az összezördülés eredménye az lett, hogy Callas Chicago
után a bécsi operából is kizárta magát. Barátnője, Elsa Maxwell sietett a
segítségére, és Karajant Maria ellenségének állította be, ezzel rontva
az amúgy is puskaporos helyzeten.
Callas 1957-ben két hangversenyre kapott meghívást Athénba. Meneghini
a két előadásért 9000 dollárt kért. Ezt a görög sajtó megtudta, és
azonnal kitört a vita, hogy egy szegény ország megengedheti-e magának
ezt a költséget. A vita a görög parlamentbe is eljutott, ahol a
Karamanlisz-kormányt is felelősségre vonták emiatt. Callasnak Herodes
Atticus színházában kellett volna fellépnie, de fáradtsága miatt
kénytelen volt lemondani az első előadást, amiért a görög sajtó durván
felelősségre vonta, és „az ország hűtlen lányá”-nak titulálta. Mielőtt
elhagyta volna Athént, Callas a Lammermoori Luciával, A trubadúrral és
Izolda halálával elkápráztatta a közönséget, és sikerült lecsillapítania
a kritikusait.
Visszatérve Milánóba orvosi vizsgálatokon esett
át: alacsony vérnyomást állapítottak meg nála, egészségi állapotát
fogyása is rontotta. Orvosai tanácsa ellenére az év második
felében elutazott az edinburghi operafesztiválra, ahol a Scala társulata
Az alvajáróval vett részt. Az operát négyszer adták elő, hatalmas
sikerrel, az énekesnő viszont kimerült, és nem vállalta az ötödik
szereplést. Visszautazott Olaszországba, ahol részt vett Elsa Maxwell
egyik velencei gálaestjén. Ez újabb botrányhoz vezetett: ő lett a
„lehetetlen sztár, aki inkább elmegy Velencébe táncolni, mint hogy
Edinburghban énekelne”. Velencében találkozott először Arisztotelész
Onasszisz hajómágnással.
Az év vége kedvezőtlenül alakult
számára, hiszen megromlott egészségi állapotára hivatkozva lemondta San
Franciscói fellépéseit. Ezzel magára haragította az ottani operaház
igazgatóját, aki azonnal feljelentette az Amerikai Zeneművészek
Szövetségénél (A.G.M.A.) szerződésszegésért. Ez a per azért volt fontos,
mert ha az A.G.M.A. (American Guild of Musical Artists) elmarasztalta
volna, akkor többé nem énekelhetett volna Amerikában. A szövetség
elfogadta Callas érveit, de ettől függetlenül a San Franciscó-i operaház
is bezárta előtte a kapuit.
Szakítás a Scalával
A
Scala az 1957-58-as évadot Verdi Az álarcosbál című operájával nyitotta
meg, melynek főszerepét Callas játszotta. Az előadás próbái azonban
zaklatott körülmények között zajlottak, hiszen egyrészt Ghiringhelli, az
operaház intendánsa az edinburgh-i eset óta neheztelt az énekesnőre,
másrészt Callas folyamatos konfliktusban állt Giuseppe di Stefano
tenorral, mivel kölcsönösen azzal vádolták egymást, hogy elorozzák a
másiknak járó tapsokat. Mindezektől függetlenül Az álarcosbál hatalmas
siker volt.
Az 1958-as év egy újabb botránnyal kezdődött. Callast
a római operaház kérte fel a Norma előadására január 2-án. Mivel az
énekesnő a szilveszteri mulatság után rekedten ébredt fel, kérte az
előadás elhalasztását. Ebbe viszont az operaház vezetősége nem egyezett
bele, hiszen az előadás díszvendége az olasz államelnök volt. Callas
kénytelen volt énekelni, de az első felvonás után mégis visszalépett.
Annak ellenére, hogy tudtak Callas torokfájásáról, az operaház
vezetősége nem gondoskodott helyettesről, ezért kénytelen volt lemondani
az előadást. Az őrjöngő közönség egyértelműen a „szeszélyes dívá”-t
vádolta az előadás felfüggesztésével, megostromolta az öltözőket, Callas
pedig kénytelen volt egy titkos folyosón át elmenekülni a szomszédos
szállodába. Az operaház vezetősége beperelte ugyan, de veszítettek.
Callas előtt viszont bezárultak a római operaház kapui is.
Az év
márciusában visszatért New Yorkba, ahol óriási sikereket aratott a
Traviata és a Tosca címszerepeiben, az előadások között pedig Elsa
Maxwell támogatásával belevetette magát az amerikai társasági életbe.
Ezek után visszautazott Milánóba, ahol májusban Bellini A kalóz című
operájának főszerepét énekelte. A május 19-i bemutató előadás hatalmas
sikert aratott, a közönség többször is a függöny elé hívta, de
Ghiringhelli könyörtelenül ráengedte a vasfüggönyt, a hangosan tüntető
közönséget pedig az alkalmazottak segítségével eltávolította a teremből.
Callasnak ezek voltak az utolsó előadásai a Scalában, hiszen
Ghiringhelli nem ajánlott fel neki újabb szerepeket.
Maria az év
további részében az Egyesült Királyságban, Kanadában és az Egyesült
Államokban koncertezett. Közben újabb felkérést kapott Rudolf Bingtől, a
Met impresszáriójától, aki két darab éneklésére akarta szerződtetni a
New York-i operaházba. Callas azonban halogatta a válaszadást, minek
következtében Bing ultimátummal fenyegette meg, végül érvénytelenítette
ajánlatát, és ezzel a New York-i operaház is bezárta a kapuit az
énekesnő előtt.
Találkozás Onasszisszal, válás Meneghinitől
Callast a párizsi operaház szerződtette. Bemutatkozó
előadása a francia Becsületrend tagjainak tiszteletére rendezett
gálaesten volt, 1958 decemberében. A következő év első hónapjaiban
kedvenc szerepeit, Luciát és Normát énekelte.
1959 áprilisában a
londoni Covent Gardenben vendégszerepelt, ahol egy díszvacsorán
megismerkedett Arisztotelész Onasszisszal és feleségével, Tinával.
Onasszisz hajómágnás volt, és egyben a leggazdagabb görög a világon.
Nagyvonalúságával és fényűzésével elkápráztatta Callast, aki egy
csapásra szerelmes lett az őszülő férfiba. Onasszisz egy
földközi-tengeri jacht-körútra hívta Callast és férjét, melyen többek
közt Winston Churchill és Greta Garbo is részt vett. Csatlakozott
hozzájuk Carl Foreman producer, aki felajánlotta az énekesnőnek
következő filmje, a Navarone ágyúi főszerepét, de ezt Meneghini
tanácsára Callas elutasította.
A hajóút végére Maria és Meneghini
kapcsolata megromlott Callasnak Onasszisz iránti rajongása miatt, amit
az idős férj nem nézett jó szemmel, és féltékenységének többször is
hangot adott. Augusztusban visszatértek a Garda-tó partján fekvő
villájukba, ahol megegyeztek válásuk feltételeiben.
A
tárgyalásra november 14-én került sor Bresciában. A válás után Callas
Dallasba repült, ahol két Médea előadással megnyitotta az operaévadot.
Ezek
után visszatért Onassziszhoz a jachtra, új életet kezdeni.
Időközben
Onasszisz is rendezte helyzetét: elvált feleségétől. A pletykalapok
szerint Tina beleegyezését és hallgatását a híres Hope gyémánttal
sikerült megvásárolnia. Tény azonban, hogy Onasszisz válópere csendben, a
családi szennyes kiteregetése nélkül zajlott le. Egyedül Elsa Maxwell
támadta Callast, aki régi barátnője, Tina Onasszisz, a „megcsúfolt
hitves” pártjára állt, és megszakította kapcsolatát az énekesnővel.
Az
első hangválság
Callas az 1959-es évet New Yorkban
kezdte, ahová kénytelen volt visszatérni az egyre inkább elhúzódó
Bagarozy-ügy miatt, és egyúttal fellépett egy hangversenyen a Carnegie
Hallban. Január 27-én a párizsi operában énekelt a francia államelnök
előtt. Az év során két nagy sikerű előadássorozatot énekelt: a
Lammermoori Luciát Franco Zeffirelli rendezésében Joan Sutherlanddel
Dallasban, a Médeát pedig a londoni Covent Gardenben. Az év végén Kansas
Cityben elvállalt egy előadássorozatot, mely sikeres volt ugyan a
közönségnél, de művészileg nagy bukást jelentett, hiszen a Lammermoori
Luciában számos hangot elhibázott, sőt egy őrülési jelenet során majdnem
összeroskadt. A másik elvállalt operát, A sevillai borbélyt nem tudta
elénekelni, helyette Eugenia Ratti, a Scala egyik neves énekesnője
ugrott be.
Az 1960-as év első felében Callas nem énekelt: ekkor
esett át első hangválságán, mely az évek során aztán többször is
megismétlődött. Ennek okai részben az idegkimerültség (válása
Meneghinitől, pihenést nem ismerő élete Onasszisz mellett), részben
pedig egészségi problémái (alacsony vérnyomás, fájdalom az arcüregében,
mely minden énekléskor megkínozta) voltak.
Onasszisz mellett
teljes baráti köre lecserélődött, még inkább a sajtó reflektorfényébe
került, és egyre többször felmerült esetleges házasságuk kérdése.
Mindketten elváltak: Callas, aki Olaszországban esküdött meg
Meneghinivel, nem tudott újra férjhez menni a katolikus egyház ott
érvényben lévő tiltása miatt, de mivel nem mondott le amerikai
útleveléről, férjhez mehetett volna az Egyesült Államokban. Mégis,
egyikük sem szánta rá magát a házasságra. Callas ugyan hajlott rá, de
Onasszisz minduntalan kitért a válaszadás elől.
Az
epidauroszi Norma
Callast visszahívták Görögországba,
hogy az epidauroszi estéken, a hatalmas ókori színházban elénekelje a
Normát. Az előadás baljósnak ígérkezett, hiszen a bemutató estéjén,
néhány perccel a kezdés előtt özönvízszerű eső zúdult a színházra, és a
gálaestet le kellett mondani. Ezúttal nem következett be a közönség és
sajtó felhördülése az előadás lemondása miatt, mint évekkel korábban
Athénben, hiszen az énekesnő már nem a szeszélyes, tűz-láng díva volt,
hanem elsősorban közéleti személyiség, a leggazdagabb görög szeretője.
Az előadást végül kétszer színre vitték, és mindkét alkalommal hatalmas
sikert aratott. Az előadások után, a helyi szokásokhoz híven
babérkoszorút helyeztek Maria fejére. Az utolsó, augusztus 28-i
fellépés azért is fontos volt Callas számára, mert a közönség soraiban
ült apja is, akivel az előadás után kibékült. Másrészt a sikeres
előadássorozat helyreállította önbizalmát, így az év végén Milánóba
ment, ahová minden korábbi sérelmet félretéve visszahívták elénekelni a
Normát. Bár a kritikusok megállapították, hogy hangja nem volt a legjobb
állapotban, a közönség mégis zajosan ünnepelte. Callast azonban éneklés
közben folyamatosan gyötörték az arcüregfájdalmak, ezért a Scala-beli
előadások előtt sebészi beavatkozásra volt szükség, hogy tágítsák az
arcüregeit. Emiatt elhatározta, hogy ezentúl csak három szerepet fog
énekelni, melyek nem viselik meg: Normát, Médeát és Toscát. Ekkor békült
ki Renata Tebaldival is, akivel a következő években közösen lépett fel
egy New York-i hangversenysorozaton.
Párizsi évek
Callas
Párizsba költözött, ahol megismerkedett Georges Pretre karmesterrel és
Michael Glotzzal, az EMI zenekiadó franciaországi igazgatójával, aki
rábeszélte egy francia operaáriákból összeállított lemez felvételére.
Kevés fellépést vállalt: Londonban énekelt egy jótékonysági
hangversenyen, majd visszatért Epidauroszba is, ezúttal a Médeával. Itt
találkozott anyjával és nővérével is, így egész családjával látszólag
sikerült megbékélnie.
1961 decemberében visszatért Milánóba,
ahol szintén Médeát énekelte, de kevés sikerrel, ugyanis a közönség a
nemtetszésének adott hangot.
1962-63-ban élte át második nagyobb
hangválságát, melyet tetőzött a sajtó által felkavart számos botrány is.
Volt férje, Meneghini folyamatosan támadta a sajtón keresztül, hiszen
úgy érezte, számára előnytelen válással zárult a házasságuk, másrészt a
felhőtlennek ígérkező családi hangulatot beárnyékolta anyja
öngyilkossági kísérlete, amiért ismét „szívtelen gyermek”-nek
titulálták, sőt Onasszisz is egyre gyakrabban hagyta magára.
1962
februárjában Maria a londoni Royal Albert Hallban koncertezett.
Fellépéséről az angol sajtó megállapította, hogy „a díva haldoklik”.
Mivel fokozatosan elveszítette a felső regisztere feletti uralmat,
Callas kénytelen volt gyöngédebb, kifejezőbb középső regiszterét
használni, így repertoárjába mezzoszoprán szerepek is bekerültek, mint
például a Carmen, melyet május 12-én énekelt először Münchenben, Georges
Pretre vezényletével. A Carment két év múlva lemezre is énekelte, de
nem vállalkozott nehéz szerepek eléneklésére, mint például A hugenották
főszerepére, hiszen a hangját már nem tudta kellőképpen uralni.
1962.
június 3-án lépett fel utoljára a milánói operaházban, Médeát énekelve.
Ez az előadás karrierjének végét jelentette, hiszen hangja többször is
megbicsaklott, eltűnt az élessége, és a kritikusok szerint „siralom volt
hallgatni”.
Egy londoni gálaest kivételével 1963. május 3-áig,
amikor új lemezfelvételekbe fogott bele, nem énekelt többet. A nagyvilág
előtt is alig mutatkozott, Párizs és Monte Carlo között ingázott
(hiszen Onasszisz révén a monacói hercegi pár jó barátja lett). A sajtó
Onasszisz állítólagos nőügyeiről cikkezett, többek között érdeklődéséről
Radziwill hercegné iránt, de az ügynek hamar vége lett, Onasszisz Maria
mellett maradt.
1963 májusában Pretre vezényletével Callas egy
újabb lemezfelvételt készített klasszikus francia áriákkal, majd egy
sikeres európai koncertkörúton vett részt Németországban, Londonban,
Párizsban és Koppenhágában.
Az utolsó operák
1964-ben
Callas visszatért az operaházak színpadára, mivel be akarta bizonyítani
– elsősorban önmagának –, hogy még el tudja énekelni azokat a szerepeket,
melyeknek zenéje mindig a fülében csengett, másrészt pedig rengeteg
felkérést kapott. Egészségi állapota is helyrejött,
homloküreg-gyulladása elmúlt. Az 1964-es évet egy nagysikerű
Tosca-sorozattal kezdte a londoni Covent Gardenben Georges Pretre
vezényletével.
A rendező Franco Zeffirelli és a díszlettervező
Renzo Mongiardino a világ egyik legnépszerűbb és legidőtállóbb előadását
alkották meg, melyet több mint 20 évvel később is játszottak, igaz, már
Callas nélkül. Az előadások során Callas hangja kiegyensúlyozott és
fegyelmezett volt, érezhetően javult a két korábbi hangválság után, de a
kritikusok azért megérezték harmadik regiszterének enyhe vibrálását és
hangjának kifáradását.
Az év tavaszán Callas Párizsban énekelt
hangversenyeken, majd május 22-én Norma szerepében fellépett az Opérában
is. 1964 júliusában Maria lemezre énekelte a Carment, mely egyike lett a
legkiválóbb zenefelvételeinek. Az év további részét Onassziszal
töltötte Görögországban: a hajómágnás hajóján, illetve saját szigetén,
Szkorpioszon.
Az 1965-ös év elején Párizsban, majd New Yorkban énekelte a Tosca
főszerepét. Amerikából fáradtan tért vissza, de nem mondta le soron
következő fellépéseit a párizsi operában. A május 14-i Norma előtt
rosszul lett. Orvosai teletömték gyógyszerekkel és injekciókkal, de az
előadást nem mondta le, viszont megkérte, hogy még a kezdés előtt
jelentsék be a közönségnek, hogy nincs jól. A közönség a legrosszabbtól
tartott ugyan, de Callas összeszedte minden erejét, és csodálatosan
énekelt. A május 21-i előadásra egészségi állapota rosszabbodott: csak
szíverősítő injekcióknak köszönhetően sikerült végigénekelnie a műsort,
és diadalt aratott. Az utolsó Norma előadásra május 29-én került sor. A
szerepet bátran és erőteljesen kezdte el, de a második felvonás kettősét
Fiorenza Cossottóval már nem bírta végigénekelni, és aszínpadon
elhallgatott. A színpadról leérve összeesett, az előadást pedig
lefújták. Az orvosok idegösszeroppanást diagnosztizáltak, pihenőt
javasoltak neki, ezért néhány napra visszatért pihenni Onasszisz
jachtjára.
A következő előadás-sorozata a Covent Gardenben lett
volna, azonban orvosai tanácsára a négy bevállalt előadás helyett
mindössze egyet énekelt. A kritikusok, noha megjegyezték, hogy hangja
nem volt hatalmas, mégis elismerően méltatták a szereplését. Ez volt
utolsó színpadi fellépése.
Élete Onasszisz mellett
1965-ben
rendeződtek peres ügyei volt férjével, Meneghinivel. Noha a milánói
bírák megrótták Mariát Onasszisszal való kapcsolatáért, de ugyanakkor
megállapították, hogy Meneghini is súlyos károkat okozott az énekesnőnek
azzal, hogy a sajtóban ártó interjúkat adott. A folyamodványt, melyben
Meneghini azt kérte, hogy Mariát tegyék felelőssé a válásért,
elutasították.
Callas bolondulásig szerette Onassziszt: ezt a
rajongást sajtó többször is megszellőztette, és a görög
„rabszolganőjének” titulálták az énekesnőt.
Továbbra is nyílt
kérdés volt esetleges házasságuk. Mindketten Párizsban éltek, azonban
nem költöztek egy fedél alá: a Foch sugárúton voltak házaik, nem messze
egymástól. Onasszisz üzlettársa is volt Callasnak, hiszen az énekesnő
pénzét jövedelmező vállalkozásokba fektette.
Életrajzírói szerint
Callasnak egy gyereke is született Onasszisztól 1960. március 30-án, de
az újszülött néhány órával a szülés után meghalt.
Meneghini
cáfolta ezt a feltételezést, és saját életrajzában azt állította, hogy
Callas meddő volt. Más források arról beszélnek, hogy Callasnak legalább
egy vetélése volt, amíg Onasszisz élettársa volt.
Kettejük
kapcsolatának 1968 őszén lett vége, amikor egy váratlan fordulattal
Onasszisz elhagyta Callast, és feleségül vette a meggyilkolt amerikai
elnök özvegyét, Jackie Kennedyt. Onasszisz magántitkára azonban arról
számolt be, hogy noha Onasszisz feleségül vette a Kennedy özvegyet,
többször is találkozott Párizsban az énekesnővel. Közeli barátaik
beszámolói szerint a házasságkötéshez a Kennedy özvegy ragaszkodott, aki
nem akart egy titkos kapcsolatba kezdeni, nehogy magára haragítsa
gyermekeit.
Onasszisz 1975-ben halt meg, két évvel Callas előtt. A barátok
beszámolói szerint Callas többször is ellátogatott élete nagy
szerelmének sírjához.
Filmes próbálkozások
Callas
a londoni és párizsi előadások kiábrándító tapasztalatai után a
következő években sorra hárította el az operákra szóló felkéréseket (New
York, Párizs, San Francisco). Soha nem mondott azonban egyértelműen
„nem”-et, hanem olyan feltételeket szabott (pénzalapok, hosszú próbák),
melyekről tudta, hogy egyetlen operaház impresszáriójának sem áll
módjában teljesíteni. Maria tehát egyetlen ajtót sem csukott be maga
előtt, hanem hagyta, hogy azok maguktól becsukódjanak.
Karrierje
során több filmes felkérést is kapott, de a forgatás ötlete igazából
akkor kezdte foglalkoztatni, amikor Onasszisz jachtján találkozott Carl
Foreman producerrel, aki felajánlotta neki a Navarrone ágyúi című film
egyik főszerepét. Franco Zeffirelli két operafilmet szándékozott
Callasszal leforgatni, a Toscát és a Traviátát, de az énekesnő nem tudta
rászánni magát a szereplésre, ezért mindkét projekt zátonyra futott.
Egyetlen
filmes projektje azonban mégis megvalósult, a Médea, Pier Paolo
Pasolini rendezésében. Noha az énekesnő nem rajongott az olasz rendező
filmjeiért, mégis ráállt a filmezésre, mivel a rendező „meg tudta
nevettetni” és „tisztelte” is őt. A filmet 1969-ben forgatták
Olaszországban és Kis-Ázsiában. Az énekesnő teljes odaadással dolgozott a
néha zord éghajlati viszonyok mellett is. A film tisztes karriert
futott be a művész- és stúdiómozikban.
Utolsó hangversenyek
Két év múlva Callas kilépett az elszigeteltségéből, és
ismét énekelni kezdett, ugyanis elvállalta, hogy az Egyesült Államokban
mesterkurzusokat tart fiatal énekesek számára. A philadelphiai Curtis
Institute of Music nem tudott ugyan egy osztályra való tanítványt
előállítani, de a New York-i Juilliard School of Music viszont igen.
Hallgatói között volt Plácido Domingo és Lilian Gish, de óráira
ellátogatott Rudolf Bing (a Met igazgatója) és a pianista Alexis
Weissenberg is.
1973-ban Torinóban felkérték A szicíliai
vecsernye rendezésére, de az előadás, minden különösebb leleményt
nélkülözve, középszerűre sikeredett.
1973-1974-ben Giuseppe di
Stefano tenorral (akivel nem sokkal korábban békült ki) közös
hangversenykörútra indult a világ körül, melyet aztán meghosszabbított
egy távol-keleti fellépéssorozattal. Noha hangja már rendkívül
bizonytalan volt, mégis minden előadás után tapsvihar üdvözölte.
A
közönség elsősorban személyét üdvözölte, és nem teljesítményét. Az
előadás művészi szempontból bukást jelentett Callas számára, és ezek
után véglegesen visszavonult az énekléstől.
Utolsó évei
Callas
utolsó éveit Párizsban töltötte az Avenue Georges Mandel egyik
bérházában. Bruna nevű szobalánya és egy sofőr, aki egyben inasa is
volt, gondoskodtak róla. Egyedül maradt, hiszen barátai és csodálói
közül sokan meghaltak: Onasszisz és Pier Paolo Pasolini 1975-ben,
Visconti 1976-ban, és Lawrence Kelly is elhunyt. Családja
szétszóródott: apja meghalt, anyja és nővére tovább áskálódott ellene,
és a bulvársajtót tömték sértő nyilatkozatokkal. Ugyanakkor új
barátnőket is szerzett Montserrat Caballé, Sass Sylvia és Leontyne Price
személyében, akik kezdő szopránokként kikérték tanácsát jelentősebb
fellépéseik előtt.
Callas 1977. szeptember 16-án, délután fél
kettőkor halt meg. Halálának okát máig vitatják: egyes feltételezések
szerint (melyet az orvosi papír is tanúsít) szívinfarktusban halt meg
legyengült egészségi állapota miatt. Más feltételezések szerint
öngyilkosságot követett el (Methaqualone túladagolás).
Szeptember
20-án helyezték örök nyugalomra a párizsi Pere Lachaise temetőben.
Hamvait ellopták. Miután sikerült visszaszerezni, Callas korábbi
kérésének megfelelően a hamvakat az Égei-tengerbe szórták.
Hangja
Callas hangja mai napig vita tárgyát képezi, hiszen
egyes vélemények szerint zavaró és kellemetlen, más vélemények szerint
viszont izgalmas és művészi volt. Hangját nehéz a fach-rendszer alapján
besorolni, mivel karrierje során változatos szerepeket énekelt a nehéz
drámai szoprántól az egyszerű koloratúra szopránig. Karrierjének
kezdetén Callas maga is vallotta, hogy ő tulajdonképpen mezzoszoprán, és
hangjának skáláját sok gyakorlattal és akaraterővel szélesítette.
Híres
fogyókúrája előtt Callas hangjának felső regiszterét nyers, erőteljes,
tremolo nélküli hangok jellemezték. Hangterjedelme majdnem három teljes
oktávot felölelt a fi-től egészen a háromvonalas oktáv C hangjáig (C6).
A Callas hangját tanulmányozó szakértők szerint az énekesnő hangja
három regisztert ölelt fel: az alsó regiszter mély hangjaival a
szerepeinek drámaiságát hangsúlyozta ki, a középső regiszter volt
természetes hangfekvése, melyet üveges hangzás jellemzett, valamit a
magas regiszter, melynek hangjait teljes erőből énekelte eltérően a
koloratúra szopránok gyöngéd, fuvola-szerű hangjaitól. Mindhárom
regiszterét erőteljes vibrato jellemezte.
A három regiszter
közötti éles töréseket, melyek miatt rengeteg kritika érte főleg
fiatalkorában, folyamatos gyakorlatokkal sikerült tompítania.
Kiváló
tanárainak köszönhetően Callas elsajátította a legnehezebb
énektechnikákat is, ezért különösebb akadályok nélkül képes volt a
legnehezebb és legigényesebb szerepeket is elénekelnie.
Hangjának
hanyatlása
Callas hangjának hanyatlásáról többféle
elmélet is létezik. A leggyakrabban híres fogyókúrájával hozzák
kapcsolatba, és úgy tartják, hogy a hirtelen megváltozott testsúly és
ezzel együtt az izomzat, már képtelen volt megfelelő háttérerőt
biztosítani az énekesnőnek. Egy másik elmélet szerint Callas hangját a
karrierjének elején énekelt igényes és nehéz szerepek tették tönkre,
melyek meggyengítették a rekeszizmát, és a felső regiszter teljes
kontrolljának elvesztéséhez vezettek. Egyéb elméletek Callas korai
menopauzájával hozzák kapcsolatban hangjának elvesztését. Az énekesnő
maga légzési problémáinak tulajdonította, de sohasem hozta összefüggésbe
tüdejének gyengülését a híres fogyókúrájával.
Öröksége
Maria
Callas hírnevét nem csak csodálatos hangjának és megható színészi
alakításainak köszönheti. Sikeréhez hozzájárult, hogy egy olyan
időszakban élt, amikor a médiába egyre fokozódott az érdeklődés a
sztárok iránt, ezek karrierje illetve botrányai iránt. Ismertségéhez
hozzájárult a számos lemezfelvétel, valamint televíziós szereplés is,
melyek során nem csak az opera- és koncertjáró közönség ismerhette meg.
Halála után Vasso Devetzi, az énekesnő egykori zongoristája
megalapította a Maria Callas Alapítványt a kezdő énekesek megsegítésére.
2007-ben posztumusz megkapta a Grammy Életmű-díjat.
2002-ben
Franco Zeffirelli rendezésében elkészült a művésznő utolsó éveit
bemutató, részben fiktív eseményeken alapuló Mindörökké Callas című
film, a főszerepben Fanny Ardant-nal.
„http://hu.wikipedia.org/wiki/Maria_Callas”
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Elhunyt Cristina Deutekom
Lina Bruna Rasa a tragikus sorsú szoprán
Leyla Gencer
Hei-Kyung Hong